dinsdag

Dag 13 (16/05/2011)

Een nieuwe week en dus ook een nieuw thema. Deze week leren de keuters over de verschillende kleuren. Dit leek ook voor mij een ideale manier om extra opdrachten te geven aan de kleuters.

Eerst ben ik begonnen met het aanbrengen van de geluidenkoffer. Enkele kleuters wisten nog wat voor materialen er in de koffer zaten. Dit vond ik zeer opmerkelijk. Na een korte introductie heb ik de kleuters laten spelen met en experimenteren met de materialen. Ook nu waren de kleuters goed aan het werken. Ik hoorde verschillende geluiden en wees de kleuters hier ook op. Door er extra aandacht aan te besteden, gingen de kleuters ook verder met het zoeken naar andere geluiden in de koffer.

Om de geluiden uit de koffer extra aandacht te geven, hebben de kleuters naar de geluiden geluisterd door een dictafoon. Dit apparaat versterkt de geluiden. De kleuters kregen de geluiden die ze maakten dus op een andere manier te horen. Hierbij merkte ik dat het beter was om de kleuters individueel te laten werken. Wanneer ze dit samen deden, werden ze sneller afgeleid. Mohamed heeft dit zeer goed uitgevoerd. Hij had enkel hulp nodig met het vasthouden van de micro. Hij heeft zich lange tijd bezig gehouden met de ballon en het pompje, maar ook hiermee kon hij verschillende geluiden vinden.

Mohamed:

(foto's volgen nog)

Omdat vandaag de gele dag was, heb ik Darah en Jens de opdracht gegeven om met het fototoestel gele voorwerpen te zoeken in de klas. Zo leerden de kleuters de kleuren goed kennen. In de klas waren heel veel gele spullen te vinden. Ook Darah en Jens hebben deze spullen gevonden en hebben er prachtige foto's van gemaakt!


Gele spullen in de klas:

(Foto's volgen nog)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten