dinsdag

Dag 14 (17/05/2011)

Een nieuwe dag en dus ook een nieuwe kleur. Vandaag was de klas volledig bedekt met groene spullen.

Ook vandaag stuurde ik 2 kleuters op pad met het fototoestel. Jinthe en Kris hebben dit uitstekend gedaan. Ze waren volledig in de ban van het toestel en de spullen in de klas. Overal waar ze keken, zagen de kleuters met groene kleren, groene auto's, groene blokjes,... met andere woorden: ze konden wel 1000 foto's maken met een groen accent. Kris had wat meer begeleiding nodig. Hij hield zijn vinger steeds voor de lens. Door hier voldoende impulsen te geven en aandacht aan te schenken, kon hij veel mooie foto's maken.

Na het maken van de foto's, hebben we de foto's onmiddellijk bekeken op de computer. Jinthe wist steeds welke foto's zij had gemaakt. Ook Kris herkende veel beelden. Dankzij het terugblikken op de computer, kon ik extra opmerkingen maken over de groene kleur. Dit was namelijk hun opdracht.

Jinthe en Kris:

(foto's volgen nog)

Juliette en Ashley wilden graag met de computer werken. Telkens wanneer ik terug in het audiohoekje kwam, zaten ze beiden voor de computer te wachten. Toen besloot ik dat ze nog eens mochten werken met Tuxpaint. Hier zag ik dat Juliette weer heel vaardig was met de muis. Ashley had wat meer hulp nodig. Ik ging samen met haar de juiste voorwerpen en stempels aanklikken. Doordat ze zelf op het groene bolletje klikte, kwam de prent te voorschijn. Telkens wanneer dit gebeurde, lachte ze luid. Het was een leuke ervaring om Ashley zo te zien groeien in mijn 3 weken stage!

Omdat Klara telkens maar een half dagje in school is, kon ik met haar minder intensief werken. Toch wou ik haar ook de kans geven om geluiden te beluisteren via de dictafoon. Gisteren had ik al gemerkt dat het beter was om de kleuter individueel te laten werken. Dit heb ik dan ook gedaan met Klara. In het begin hielp ik haar een beetje, maar ik kon al snel zien dat ik Klara alleen kon laten experimenteren. Ze haalde al de spullen uit de koffer en bracht ze 1 voor 1 naar de microfoon.

Klara:

(foto's volgen nog)


En om de dag weer leuk af te sluiten, liet ik de foto's via een powerpoint aflopen. Kleuters kwamen af en aan kijken naar de beelden. Bij enkele kleuters zag ik een grote betrokkenheid, andere kleuters haakten al sneller af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten