dinsdag

Dag 8 (23/03/2011)

Vandaag had ik geen vaste camera ter beschikking. Ik heb dus ook geen filmpjes an de kleuters kunnen maken om er later op terug te blikken. Maar op deze manier kon ik dan weer extra begeleiding geven aan de kleuters.

Het moeilijkste vind ik nog altijd om de kleuters te laten experimenteren met het opnamemateriaal. Hier heb ik vandaag dus ook extra aandacht aan besteed. Ik ben samen met enkele kleuters op zoek gegaan naar verschillende geluiden.
Eerst hebben we in de klas geluiden gezocht in de geluidenkoffer omdat ze hier al mee gewerkt hadden. Hoe harder het geluid was, hoe meer betrokken de kleuters waren. Uiteraard waren ook de andere kleuters in de klas aan het spelen. Ik moest dus op zoek gaan naar een rustige ruimte of plaats. Ik ben met enkele kleuters naar buiten gegaan op de speelplaats om er te luisteren naar de omgevingsgeluiden. Maar de kleuters bleven praten in de micro. Het heeft eventjes geduurd voor de kleuters echt oor hadden dat ze met de micro langs verschillende materialen en geluidsbronnen moesten wandelen.
Vooral met de mirco tikken tegen verschillende materialen was voor de kleuters het meest leuk en hoorbaar.

Ik zag hier wel een duidelijke evolutie van het begin naar het einde van de opdracht. In het begin heb ik de kleuters laten experimenteren met de dictafoontjes en ze door de micro laten praten. Maar na enkele extra impulsen gingen de kleuters al eens verder denken en de micro gebruiken voor andere geluiden op te nemen.

Later toen we terug in de klas waren, heb ik samen met de kleuters geluisterd naar hun materialen. niet alles was herkenbaar. Maar wanneer er een stem tussen de geluiden te horen was, konden ze onmiddellijk zeggen wie het was. Zelfs sommige geluiden konden de kleuters raden vb: de knikkers in een doos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten