dinsdag

Dag 15 (18/11/2011)

Mijn laatste dag in de stageklas. Ik vond het een zeer boeiend, maar toch ook wel aparte ervaring. De kleuters zijn nog heel jong. In het begin was ik dan ook zeer onzeker over wat de kleuters zouden kunnen. Al snel bleek dat de kleuters hier zeer vaardig in waren en al snel de kneepjes van het vak leerden kennen.

Ik had mijn hoekje helemaal afgesloten. De kleuters mochten niet komen kijken. Ik had een 50-tal foto's afgedrukt en opgehangen in de hoek. Zo konden de kleuters de foto's die zij hadden gemaakt bewonderen. Ik had het hoekje afgesloten omdat ik de eerste indrukken van de kinderen wou zien. Meestal staan ze er al bij wanneer ik materialen klaar aan het zetten ben. Met deze foto's wou ik hun eerste reactie dan ook vastleggen op camera.
In de ochtend zijn enkele kleuters nog wat verlegen en stil. Andere kleuters zijn dan weer heel uitbundig wanneer ze de foto's zien. Ik liet telkens 4 kinderen in de hoek om naar de foto's te kijken. Door gerichte vragen te stellen, moesten de kinderen intens kijken naar de foto's. Zo moesten ze kleuters zoeken, kleuren zoeken, voorwerpen herkennen,...

(Foto's volgen nog)


De foto's zullen nog een tijd in de klas blijven hangen. Zo kunnen de kleuters altijd terugkijken naar hun eigen werk.


Tuxaint bleef voor enkele kinderen een heel leuk programma, daarom dat ik het programma liet openstaan doorheen heel de dag. De kleuters konden een ketting nemen en op de computer werken. De kleuters die hier heel vaardig in waren, kwamen ook veel sneller terug.
Ook de geluidenkoffer werd voor de laatste keer geopend. Dit maal liet ik de kleuters volledig vrij om met de materialen te spelen.

Om nog even terug te blikken op de voorbije weken, liet ik de kleuters hun ervaringen verwoorden tijdens een babbelbox. Hier zag ik toch dat het moeilijk was om terug te denken. Maar met de nodige hulp kwamen we tot een leuk gesprekje!


In de 3 weken heb ik heel wat kleuters zien groeien, zowel in techniek als in spraak. Ik denk wel dat ik nog meer had kunnen bereiken wanneer ik 3 weken na elkaar met de kleuters had kunnen werken. Nu moest ik telkens opnieuw beginnen en de materialen opnieuw aanbieden. Hierdoor hadden ze wel de herhaling, maar kon ik verder geen opdrachten geven. Ik merkte dat deze te moeilijk waren voor de kleuters en moest terug de opdrachten terug makkelijker maken.

Toch heb ik veel geleerd. Ook de jongste kleuters kunnen overweg met audiovisueel materiaal. Door ze veel te steunen en te helpen, kwamen ze met zeer mooie resultaten.

Ik wil tante Cathérine en al de kleuters bedanken. Het waren 3 hele leuke weken!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten